Poznej svá obdarování... Co je na povrchu a co je uvnitř...

Autor

Klimeš, Jiří
Medková, Marie
Typ programu

Otištěno z časopisu Bratrstvo 9/2010

List vedoucího

Pomůcky: pracovní list, tužka, přehrávač dvd, dvě připravené skladby, bible Lk 19, 11-27

Časová náročnost: 45 min.

Cíl aktivity: poznat svoje kladné stránky, získat /pouze kladnou/ zpětnou vazbu od druhých,

uvědomit si možnosti , jak své kladné stránky /obdarování – hřivny/ využít a proč

Úvod: Už jste přemýšleli, co vám nejde, co byste na sobě měli zlepšit?

• zkuste říct, v čem jste špatní, v čem byste se chtěli zlepšit

Motivace: Často se srovnáváme s druhými, přemýšlíme, co na sobě zlepšit, co nám

nejde. Dneska to zkusíme obráceně, zamyslet se nad tím, v čem jsme dobří, co umíme…

Tabulka č. 1:

• vedoucí vysvětlí způsob práce s tabulkou č. 1, upozorní na omezený čas /až dohraje

hudba – konec, předem oznámí dobu trvání skladby/

• vedoucí pustí motivační skladbu /např. we are the champions – ale pozor při výběru,

záleží na vkusu cílové skupiny/

• účastníci vyplní v tabulce do kolonek své kladné stránky – koníčky, vlastnosti a dovednosti,

před započetím se vedoucí ubezpečí, že všichni rozumí zadání

Tabulka č. 2:

• pracuje se ve dvojicích, které se neustále střídají, každý ze dvojice si vybere jednu

kladnou věc z tabulky č. 1 toho druhého, napíše ji do tabulky č. 2 a připojí krátké

vysvětlení proč, popř. pochválí atd.

• více: vysvětlí proč by měl ten druhý víc rozvíjet tu kterou kladnou položku z tabulky

č. 1, komu by to pomohlo

• zachovat: vysvětlí, proč zachovat, k čemu je to dobré, komu to pomáhá

• nové: sem můžeme napsat kladnou věc, kterou o sobě ten druhý neví nebo si ji neuvědomuje

a vysvětlit proč

Práce s textem: Nejdříve přečteme oddíl z Lk

• hřivnám můžeme rozumět jako svým obdarováním – kladným stránkám

• nemáme je nechat ležet ladem – ale rozvíjet, pracovat s nimi – protože jsme je dostali

od Boha darem /Gabe-Aufgabe/

• všimli jste si, že se tu nezmiňuje možnost, že by někdo se svěřenými hřivnami podnikal

a neuspěl? To proto, že v životě s Bohem tato možnost neexistuje!

Modlitba: vyzveme účastníky k pouze děkovným krátkým modlitbám, popř. se jich

zeptáme, zač Bohu děkovat, a v modlitbě to shrneme sami.

Na doma: Můžeš si vytvořit třetí tabulku s nadpisem: Jak mne vidí Bůh? A zamyslet

se nad tím, co bys měl rozvíjet především, jak používat svá obdarování.

Poznej sám sebe



Pracovní list:

Tabulka č. 1.

Jak se vidím já /v čem jsem dobrý/:

Koníčky/co mě baví

/tanec, plavání, hudba,

počítače, povídání…/

Vlastnosti/jaký jsem

/sportovní, obětavý,

společenský, kamarádský,

empatický…/

Dovednosti/co umím

/umím tančit, zachránit

tonoucího, hrát na kytaru,

opravit PC, vyslechnout…/

Tabulka č. 2..

Jak mne vidí ostatní:

Více Zachovat Nově/co jsem o sobě

nevěděl



Co je na povrchu a co uvnitř v duchu SOR M. Medková

List vedoucího:

O programu: „Inspirativní krabice“ je metoda z cesty k osobní zralosti, kterou vytvořil

křesťan a psycholog Dan Montgomery.

Smysl metody: poznat sám sebe, načerpat inspiraci a povzbuzení, zorientovat se,

vykročit...

Pomůcky: základní výtvarné potřeby, neagresivní hudba, příjemné prostředí

Každý účastník: krabice, citáty, obrázky, básně, písně, pohledy, drobnosti, články,

cokoliv na dotvoření

Velikost skupiny: maximálně 12 osob

POZOR! Tento program je 1 – 3 týdenní a vyžaduje důvěru ve skupině.

Zadání (část I)

Zadej účastníkům úkol: Na příštím (přespříštím...) setkání si každý vyrobíme „inspirativní“

krabici. Najděte si krabici libovolné velkosti a tvaru (nejméně o vnitřním rozměru

A5) a do ní sbírejte během sedmi (čtrnácti) dní citáty, obrázky, básně, písně,

pohledy, drobnosti, ke kterým máte vztah, články, cokoliv, co je pro vás významné.

Příště si ji přineste. Tady z ní vytvoříme inspirativní krabici, která bude něco vypovídat

o nás – zvnějšku, jak se jevíme navenek, zevnitř, co je uvnitř. Můžete přinést i něco

navíc na vnější výzdobu.

TIP: Vytvoř si inspirativní krabici nejprve sám, můžeš ji pak vzít „na ukázku“ (nikoliv

prezentaci) jako motivační pomůcku při zadání programu!

Tvoření (část II)

• Tuto lze nechat na domácí práci, pak je ale třeba rozšířit zadání o níže napsané.

• Připrav prostor pro tvoření a výtvarné potřeby.

• Uveď setkání modlitbou a čtením z evangelia podle Matouše 25,14-29.

• Zadej účastníkům, aby dotvořili každý svou krabici: Materiál je třeba rozdělit

na vnitřní a vnější obal. To, co je venku, symbolizuje „veřejné já“. Jak se jevím

ostatním, co sděluji, co je vidět? To, co je uvnitř, symbolizuje „soukromé já“ - tvé

přání, touhy, představy, sny, tajemství, zranění, zklamání, radosti,...

• Nech na tuto část dost času.

! Kdo je hotový, neměl by rušit ostatní. Zkus ho třeba zapojit do přípravy další části.



List vedoucího II.

Sdílení (část III)

• Připrav příjemné prostředí, nejlépe nějaký typ nekonfrontačního

sezení, např. na polštářích na zemi.

• Uveď setkání modlitbou a čtením z evangelia podle Matouše

25,14-29 (pokud nebyla část II).

• Krátce představ program: Budeme se „dělit“ o své radosti, touhy,

sny, o to, co je pro nás důležité a na čem nám záleží, o své osobnosti.

Zastavíme se u každého. Nejdřív představí vnějšek krabice, vysvětlí symboly

na ní, její celkovou úpravu. Pak vnitřek taktéž. Není třeba vysvětlovat

všechno, můžete si něco nechat pro sebe. Čím méně tajemství ale zůstane

u vás, tím větší pocit síly z toho nakonec budete mít. Naslouchání

není samozřejmá věc, proto je dobré za něj poděkovat. Zakončete své

vyprávění poděkováním ostatním, že vás poslouchali.

• Předej slovo prvnímu nebo můžeš začít sám.

• Nakonec všem poděkuj za sdílení a naslouchání.

• Krabice by si měli účastníci odnést domů a třeba je dál používat

na sběr inspirativních drobností.

Citáty k tématu:

Citáty lze využít k motivaci, začít nebo jimi zakončit. Můžeš z nich vytvořit

doplňovačku nakonec.

„Nejšťastnějšími můžeme být u takové práce, která je kombinací toho,

co nejvíc potřebujeme my, a toho co nejvíc potřebuje svět.“ Frederick

Buechner

„Lidé se většinou domnívají, že vědí, v čem jsou dobří, a obvykle se mýlí.

O něco častěji jsou schopni určit, v čem dobří nejsou, ale i zde se většinou

mýlí.“ Peter F. Drucker

„Začněte jednat a budete mít sílu.“ Ralph W. Emerson

Další literatura ke studiu: Cesta k osobní zralosti, Dan Montgomery. Karmelitánské

nakladatelství, 1999.

Délka programu
Cílová skupina
Pro kolik lidí

Rok vzniku

Přiložený soubor