Skip to header Skip to main navigation Přejít k hlavnímu obsahu Skip to footer

Sekundární odkazy

  • Kontakty
  • Přihlásit se
hlavička katecheze
Domů
Katecheze
Pomoc - inspirace - sdílení

Hlavní navigace

  • Pracovní materiály
    • Katechetické přípravy
    • Pracovní listy
    • Programy
    • Rodinné bohoslužby
    • Konfirmační příručka
    • Písně
  • Aktivity
    • Hry
    • Vánoční divadla
    • Velikonoční divadla
    • Ostatní divadla
    • Básně
    • Táborové hry
    • Ostatní aktivity
  • Burza nápadů
    • Noc kostelů
    • Tipy na akce a činnosti
    • Ostatní nápady
    • Tipy na přednášející
  • Publikace a pomůcky
    • Pracovní materiály
    • Pracovní listy
    • Příručky
    • Knížky
    • Metodiky
    • Písemné práce
    • Dokumenty
    • Ostatní texty
    • Ostatní
  • Odkazy
  • Informace
  • Akce a pobyty

Drobečková navigace

  • Domů
  • Programy k setkáním
  • Zjevení
Jun, Pavel
Pokorný, Petr
Biblický program
Podklad pro tematický program
Úvaha pro biblický program

Otištěno z časopisu Bratrstvo 10/2008



Malý happy end – obnovená rezonance

Když vezmete dvě kytary – na jednu zahrajete tón, tak druhá se zachvěje, zachytí ten tón a vrátí ho. Tomu se říká rezonance.

Kytary to asi nijak neprožívají, ale když se tohle stane člověku – když vnímám, co se děje, chvěje v Tobě, něco podobného se zachvěje ve mně, já Ti rozumím (!), a tuším, že to na mě vidíš a já zase vidím, co to pro Tebe znamená – tak to je velmi hluboko sahající pocit štěstí. A paradoxně se to stane i tehdy, když to chvění je plné bolesti, smutku…

To se může stát. Obnovená rezonance. Vnímám Tebe, rozechvěješ mé srdce, a já zase Tvoje…



Velký happy end – chvála Boží

Nejprve dvojí vzpomínka: Jeden z nejvíc terapeutických zážitků pro mě byl společný zpěv. V pracovní skupině kolegů – po dnu plném práce, dohadů, někdy i nedorozumění a marné touhy opravdu porozumět – jsme zpívávali. A hlasy šly tak prostě a samozřejmě dohromady, setkávaly se na melodické lince i ve vícehlasu i v slovech… To bylo!

V našem kostele se v apsidě tísnily dvě stovky zpěváků z Holandska a ten zvuk, co se nese kostelem! (Neprodal jsem sice potom svou kytaru a silný kvalitní aparát, hraji na ně dál, ale… takhle uzdravující krásný zvuk jak tenkrát v našem kostele, to jsem nikde jinde neslyšel.) To bylo!

Tak něco takhle se má stát docela Nakonec – podle jistých indicií, náznaků a „zaslíbení“. V poslední knize bible, v Zjevení sv. Jana, kde se zachycuje nejdelší možný výhled, se dohlédne až Na Konec… a co byste tam čekali? Zástup, který zpívá společně jednu píseň. (přečtěte si aspoň kapitoly 7 a 15 a pak konec knihy)



Ne každá píseň by Nakonec dávala smysl. Důležité je – o Kom a Komu se zpívá.

Tahle se zpívá o Beránkovi – který vrátil zkušenost rezonance mezi lidi v nevypsatelné hloubce a plnosti. Ta zkušenost (s Ježíšem Kristem) zůstala mezi lidmi a děje se znovu a znovu (píši teď o Duchu svatém a církvi).

A ta Poslední Písnička je o tom, že to bylo v Poslání Božím a Jemu se zpívá. Podstatou té písničky je radost z té situace… která rozechvěje celý Vesmír jednou písní… a když naši radost znovu zachytí Bůh a vrátí ji zpátky… TO teprve BUDE!!!



Přijměte tedy prosím toto upozornění na dvojí happy end. Jako výhled naděje pro naše osobní životy a pro celý svět.



Nepřátelům happy endů

A pro Vás, kteří máte potíž s happy endy… ještě jednou – sečtěte si tohle trojí.

- je tu tušení osobní zkušenosti (nakonec každého člověka) s rezonancí. Najdete ji určitě i v sobě určitě (když si dáte práci).

- Je tu svědectví (Ježíš Kristus), které tímto směrem ukazuje a je velmi zřetelné. Může se k vám dostat – nebo vy k němu (zajděte do kostela, otevřete bibli).

- A jen Takhle… všechno dává smysl. Bez toho… škoda slov.

Jun, Pavel

 

O životním směřování

  

Kam směřuje náš život, jak jej máme utvářet? Docela dobře to umíme, když jde o krátkodobé cíle: Naučit se nějaký cizí jazyk, dokončit školu, šetřit na byt atd. Náročnější je utváření vztahů: Hledání životního partnera vyžaduje určitou strategii, mladí manželé musí vědomě formovat svůj vztah k rodičům a základní pravidla výchovy svých dětí, starší manželé musejí pracovat na svém vztahu k vnukům a každý musí hledat svou roli na pracovišti. Hodně nám pomůže tradice a nápodoba toho, jak se chovaly předchozí generace. I tady se však musíme rozhodovat a hledat, podle jakého zákona a jakých pravidel máme jednat.



Životní strategie

Tím se dostáváme k další, závažnější oblasti – k vlastní životní strategii. Člověk je jediná bytost, která svůj život dovede nazírat jako celek a přemýšlet o tom, jaký má smysl a čemu slouží. Další generaci? Které? Má sloužit budování spravedlivé beztřídní společnosti? Brr, to známe a víme, jak to se službou takovým krásným ideálům dopadá. Máme sloužit fungujícímu konzumu? O tom víme, že nás to k štěstí

nepřivede. Pozor, teď to přijde: Posmrtnému životu? To je zbožné, ne? Ne. Svět je svět Boží a Bohu na něm záleží. Nekonečný posmrtný život by ztratil smysl a stal by se trestem.

Tahle poslední věta je signálem toho, co bude naší obšírnější odpovědí: Jako křesťané musíme vědět (1) jak se správné životní směřování projevuje a jak je lidská naděje strukturována a především (2) kde je její záruka.



Život věčný

(1) V konkrétním rozhodování bychom se měli učit u Ježíše. Když čteme evangelia, vidíme, že se zastával dětí, žen („muže a ženu učinil je Bůh…A proto, co Bůh spojil, člověk nerozlučuj“), nemocných, i cizinců ( například Samařanů). Podle toho lze po chvíli uvažování poměrně snadno stanovit, co máme podporovat a co potlačovat. Skutečný (historický) Ježíš je zpětnou vazbou naší orientace v dějinách, naší životní strategie a našeho rozhodování. Jestliže věříme, že na Božím soudu obstojíme pro svou důvěru v Boha, na něhož se odvolával Ježíš (ospravedlnění z víry), neznamená to, že nebudeme souzeni. Znamená to jen, že nebudeme odsouzeni, ale souzeni budeme (2K 5,10) a budeme se muset vzdát všeho, co neodpovídá základu, jímž je Ježíš Kristus (1K 3,11-15).

„Věčný život“ je struktura naděje, není to nekonečné pokračování života v čase. Věčnost znamená, že celý lidský život se před Bohem stane přítomností a bude konfrontován s životy ostatních lidí. Cílem lidských cest je podle Bible společenství Boha a člověka a společenství lidí, které tomu odpovídá – „království Boží“. Ne tedy splynutí s Bohem, ale společenství. To si zapamatujme.

To je východisko, z něhož musí vycházet naše další uvažování, má-li být křesťanské: Lidský život není určen k tomu, aby byl nástrojem k dosažení čehokoli jiného, třeba by to bylo definováno jako něco krásného a nad-lidského. Ne, podle Boží vůle je každý člověk cílem jeho díla a nesmí být učiněn nástrojem něčeho jiného ne-lidského. To neznamená, že nic jiného nemá smysl. Znamená to jen, že smysl všeho ostatního je závislý na tom, jak slouží tomu, co je cílem Božích cest s lidmi. Jednotlivé předměty, ideje, umění, technika, vzdělání, společenství národa i nejrůznější tradice – to všechno by mělo podléhat soudu, jehož normou a měřítkem je to, co jako závdavek cíle a dovršení života prožíváme při večeři Páně, při eucharistické slavnosti v kostele. Tam jsme si všichni rovni před Bohem, umíme si odpustit a uvědomujeme si na kom jsme závislí. Když vedle tohoto společenství postavíme ostatní skutečnosti života a dějin, lze dobře posoudit, v čem jsou tahle všechna díla užitečná a v čem jsou předmětem falešné úcty.



Naděje skrze Ježíše Krista

(2) Kde ale je záruka toho, že to, co Ježíš reprezentuje má budoucnost? Východiskem je křesťanské vyznání. I naše víra vznikla tak, že někdo nám výslovně nebo svým stylem života naznačil co pro něj Ježíš znamená, že je jím ovlivněný a že to je pro něho nadějí. To je svědectví. Projevem Ježíšova vzkříšení bylo po velikonocích a je dodnes tedy právě to, že ukřižovaný Ježíš působí dál a získává si srdce i mysli lidí. Svědectví není důkaz, ale je-li spojené s osobním zaujetím svědka a shoduje-li se s nezávislým svědectvím dalších svědků, musíme je brát vážně. Domyslíme-li, co znamená toto Ježíšovo působení, dojdeme k tomu, že to, co nazýváme vzkříšením, je Ježíšovou rehabilitací a závdavkem konečného cíle a smyslu, toho, co tu ještě není, ale co již zasahuje do našeho života. Jako shrnutí může sloužit slovo apoštola Pavla: „Nemyslím, že bych již byl u cíle anebo již dosáhl dokonalosti; běžím však, abych se jí zmocnil, tak jako se mne zmocnil Kristus Ježíš“ (Fp 3,12).

Společnost
Zázraky
30 minut
60 minut
Konfirmandi
Dorost
Mládež
Na počtu nezáleží
2008
Filipským 3,12

Programy k setkáním

top-odkazy

  • E-cirkev (opens in new tab)
  • Evangnet (opens in new tab)
  • Bible hrou (opens in new tab)
  • Místa reformace (opens in new tab)
  • Pracovní texty pro kazatele (opens in new tab)
  • Ubytování v církvi (opens in new tab)
  • Evangelická teologická fakulta (opens in new tab)
  • Sborová kancelář (opens in new tab)

Správce webu Martin Fér