Otištěno z časopisu Bratrstvo 9/2005
	A přišli k němu saduceové, kteří říkají, že není vzkříšení, a ptali se ho: „Mistře, Mojžíš
	nám ustanovil: ‚Zemře-li něčí bratr a zanechá manželku bezdětnou, ať se s ní
	ožení jeho bratr a zplodí svému bratru potomka.‘ Bylo sedm bratří. Oženil se první
	a zemřel bez potomka. Jeho manželku si vzal druhý, ale zemřel a také nezanechal
	potomka. A stejně třetí. A nikdo z těch sedmi nezanechal potomka. Naposledy ze
	všech zemřela i ta žena. Komu z nich bude patřit, až po vzkříšení vstanou? Všech
	sedm ji přece mělo za manželku.“
	Ježíš jim řekl: „Mýlíte se, neznáte Písmo ani moc Boží! Když lidé vstanou z mrtvých,
	nežení se ani nevdávají, ale jsou jako nebeští andělé. A pokud jde o mrtvé, že vstanou,
	nečetli jste v knize Mojžíšově, ve vyprávění o hořícím keři, jak Bůh Mojžíšovi
	řekl: ‚Já jsem Bůh Abrahamův, Bůh Izákův a Bůh Jákobův‘? On přece není Bohem
	mrtvých, nýbrž Bohem živých. Velmi se mýlíte!“ Marek 12,18-27
	Ježíš Kristus byl vzkříšen. Základní pilíř
	naší víry. Ten ukřižovaný, který zemřel
	a byl pohřben, z mrtvých vstal. Bůh mu
	dal povstat. Právě jemu. Na tom, že to byl
	on a ne někdo jiný, si evangelia dávají záležet.
	Ježíš s celým svým životním příběhem
	od začátku do konce. Ježíš se svými
	vztahy k učedníkům a dalším lidem. Ježíš
	s tím, co dělá a říká. A ačkoli mezi jeho pozemským
	životem a novým životem Vzkříšeného
	je obrovská propast a trhlina smrti, je
	zde z Boží milosti a moci také neoddiskutovatelná
	návaznost. Zkrátka je to on! Smrti
	navzdory. S tím stojí a padá naše víra.
	A pak přijde někdo, kdo se do nás pustí:
	„Ale to je přece nemožné, aby něco takového
	bylo. To je nepředstavitelné, aby člověk,
	jehož život skončí, byl nějak vzkříšen.
	Není možné, aby to byl on, když už byl mrtvej.
	To nejde.“ Sem tam se dočkáme i nějakého
	vědeckého argumentu na důkaz, proč
	to nejde. Věřit ve vzkříšení dnes prý odporuje
	zdravému rozumu. To dřív možná, protože
	toho lidé tolik nevěděli a neznali, tak
	věřili ledasčemu.
	Omyl. To, že vzkříšení odporuje
	logické lidské úvaze, už
	si „tenkrát dřív“ mysleli například
	saduceové. A přišli
	s tím za Ježíšem. Jejich argument
	proti nebyl vědecký,
	ale nábožensko-právní.
	Myšlenku vzkříšení prý nelze
	sladit se Zákonem Mojžíšovým.
	A protože nařízení
	Zákona dal Mojžíšovi sám Bůh a vzkříšení
	musí zařídit také Bůh, tak to by Bůh sám sobě
	odporoval. A to je teprve nemyslitelné!
	A jelikož nelze zpochybnit Zákon, musíme
	vyloučit to druhé, vzkříšení. O kterém se navíc
	v Zákoně vůbec nemluví. Logická úvaha.
	Co ty na to, Mistře?
	„Mýlíte se, neznáte Písmo ani moc Boží!“
	To, že je pro nás něco nepředstavitelné,
	ještě neznamená, že je to Bohu nemožné.
	A aniž by Bůh nějak „vygumoval“ všechny
	manželské svazky ženy ze saducejského
	příkladu, může ji povolat k novému životu,
	kde neplatí právní (nebo třeba vědecké)
	zákony tohoto věku.
	Pokud by nebylo vzkříšení, proč by se Bůh
	živých mnoho desetiletí po smrti praotců
	Abrahama, Izáka a Jákoba představil Mojžíšovi
	právě jako jejich Bůh? Tak je to přece
	psáno v Zákoně, v jeho druhé knize, ve
	vyprávění o hořícím keři. Je-li Bohem živých,
	jsou praotci u Boha živými. Jinak,
	než jak si život dokážeme představit a definovat
	my. Ale jsou to oni, s celými svými
	příběhy. Svou víru ve vzkříšení takto ještě
	před svou smrtí obhajuje
	ten, který bude vzkříšen.
	Obhajuje ji i za nás.
	Nedejte se zmýlit, živ je
	Ježíš! Ten, který „byl za
	nás ukřižován, za dnů
	Pontia Piláta byl umučen
	a pohřben, třetího
	dne vstal z mrtvých podle
	Písma“.

