Porodní báby, narození a záchrana Mojžíše
Původ materiálu
Pořadí v lekci
Exodus 1-2,10
-
Na úvod jsou uvedena jména všech Izraelských kmenů s tím, že každý přišel do Egypta se svou rodinou. To za prvé proto, aby se ukázalo, že příběh pokračuje. Co prožil Abraham, Izák a Jákob, co se naučil Josef a jeho bratři ve všech těch dobrodružstvích předchozích kapitol, to nedělali proto, aby se na to zapomnělo a začínalo se zase od znova. I pro nás je dobré znát příběhy našich předků — a zejm. našich předků ve víře. Prostě proto, abychom znova „neobjevovali Ameriku“, abychom se zejm. mohli poučit z jejich chyb, případně i z toho, co vyřešili dobře.
-
Dvanáct praotců je uvedeno také proto, aby bylo vidět, že Izrael se v Egyptě nerozplynul, nestali se z nich „běžní lidé“, ale zachoval si v Egyptě odlišnost. Bůh zůstal se svým lidem i v Egyptě, požehnání otcům přešlo, bez jakýchkoliv zásluh, na syny.
-
Všech, kdo vzešli z Jákobových beder, bylo sedmdesát. – vzpomeňme, že Ježíš vysílá nejdříve dvanáct a později sedmdesát svých učedníků. Souvislost je zde.
-
Ve faraonově řeči je rozpor. Vidí v Izraeli cizí lid a jedním dechem se bojí toho, že odtáhne ze země. Čekali bychom buď-anebo: Buď jsou cizí, tedy může být jen rád, když odejdou, nebo jsou naši, a pak se jich přece není třeba bát. Ale hřích je vždy nesmyslný a hříšní lidé potřebují blízko u sebe někoho, kým by zároveň mohli pohrdat, koho by mohli ponižovat.
-
porodním bábám, z nichž jedna se jmenovala Šifra a druhá Púa – jen prosté ženy s tehdy opovrhovaným povoláním, jen se v příběhu mihnou, ale pro jejich statečnost známe na věky jejich jméno. Povzbuzení, že i náš, třeba obyčejný, životní příběh má před Bohem věčný význam a naše jméno bude jednou známo všem věrným, pokud si zachováme statečnou víru.
-
porodní báby se bály Boha – tj. už se nemuseli bát lidí. Bázeň před Bohem rád přirovnávám k pocitu dítěte za štědrovečerního večera. Vše, co se děje za zavřenými dveřmi kolem stromečku je tajemné, budí vážnost a zároveň touhu tu nádheru vidět. Bázeň před Bohem má něco z úcty k lidem, které máme rádi – BOJÍME se je ranit, zklamat. Na některé věci, které by se jich dotkly, ani nepomýšlíme.
-
ač to zní dosti pochmurně, strach je pro člověka zřejmě ta nejsilnější motivace. Máme třeba někoho rádi, něco bychom pro něj rádi udělali, ale bojíme se. Bát se Boha tohle celé obrací: Když jsme třeba jediní, kdo může někomu pomoci, překonáme strach, protože se více bojíme, co by na to řekl Bůh, kdybychom nejednali. To je i případ těch porodních bab.
-
Každého syna … hoďte do Nilu – svého druhu humor, protože Mojžíšova matka skutečně Mojžíše „hodí do Nilu“ – a Mojžíš se stane v Egyptě princem. Faraon si chtěl Izraelce držet co nejvíc od těla a teď je bude mít v rodině.
-
Muž z Léviova domu šel a vzal si lévijskou dceru. Lévijci jsou kmenem kněží, Božích služebníků. Mojžíš je lévijec po otci i po matce, je největší postavou SZ.
-
Když viděla, jak je půvabný – něžné místo. Dozvídáme se, že Mojžíš, největší z proroků SZ byl kdysi také roztomilým miminkem. Každý z biblických hrdinů je člověkem jako my, jsou nám blízcí, jsou to naši sourozenci. Nejsou nedotknutelní. Naposled dokonce sám Bůh se stal člověkem – novorozencem v jeslích.
-
připravila ze třtiny ošatku – podobnost s příběhem o Plaváčkovi není náhodná. Tato pohádka je jeden z nejstarších lidských pověstí, vypráví se od pradávna. Promítá se do ní zřejmě poznání, že člověk se rodí z vody, tj. před narozením plave ve vodě v matčině lůně. Podobný příběh se vyprávěl o asyrském Sargonovi, perském Kýrovi atd. Mojžíšova matka záměrně využívá bláhovosti pohanů, kteří jsou ochotni věřit všemu. Písmo popisuje, jak důkladně košík zabezpečila – není to zoufalý čin, ale plán. Proto i posílá Mojžíšovu sestru Mirjam (česky Marii), tehdy sedmiletou, aby se podívala, co se s košíkem stane.
-
Zatímco Mojžíšova matka neponechá nic náhodě, není hříčkou osudu, egyptská princezna bere dítě z vody jako znamení osudu. Pohané jsou otroky okolností, svého prostředí, jejich častý argument je „nemohl jsem jinak“. Kdežto izraelité mohou jednat na okolnostech, na své době, nezávisle.
-
Na druhou stranu, egyptská princezna jedná z těch nejlepších pohnutek, jaké člověk může mít – je jí dítěte líto. Egypťanům není líto Izraelců jako celku, ale když vidí tato Egypťanka konkrétní dítě, vlastně důsledek politiky svého otce, prozře. Ale, jak jsme uvedli na začátku, je k tomu bohužel potřeba toto divadlo.
-
Musíme ještě dodat, že ač se jednalo o promyšlený plán, že se Mojžíš stane adoptivním synem faraona, asi jeho matkou zamýšleno nebylo. To je řízení boží, které však nejvíce chodí cestami našeho odpovědného jednání, v tomto případě jednání Mojžíšovy matky.
-
Jak poznala, že je Mojžíš z hebrejských dětí? Nejspíše podle toho, že byl obřezán. Nebo proto, že bylo nařízeno házet hebrejské chlapce do Nilu, že dobře věděla, co její otec nařídil.
-
Mojžíš, nyní už chráněný faraonovou dcerou, může se zase vrátit ke své matce a tam vyrůstat. Zpátky ho už jeho matka přivedla, tedy už chodil. Nedá se jasně určit, jak starý Mojžíš v té době byl, jisté je, že už si na tu dobu pak pamatoval. V další kapitole se totiž půjde, už jako egyptský princ, podívat, jak se daří jeho krajanům.
Návrh výkladu
-
Připomenout, že 70ti členná Jákobova rodina přišla za Josefem, protože zemi, kterou dostali od Boha, byl hlad. V Egyptě zůstali 400 (!) let a za tu dobu se z rodiny stal národ – Izrael. Je to jako kdyby celá vaše rodina odešla do cizí země a pak by z ní byl národ Krausů, Landerů, Pavelků, zrovna tak, jako jsou na světě třeba Češi, Němci nebo Poláci.
-
Egypťané se Izraelců báli, ale zároveň je nechtěli pustit. Je to podobné, jako když vás někdo nemá rád a přece si vás pořád všímá. Často, když nám někdo nedá pokoj, je to pro to, že nám něco závidí – že jsme chytřejší, šikovnější, hodnější. Nedá nám pokoj, jako kdyby nám to naše lepší chtěl vzít.
-
Porodní báby neposlechnou faraona. Člověk nemá poslouchat nikoho, kdo mu říká, aby někomu ubližoval. Báby se bojí Boha a nemusí se tak bát lidí.
-
Mojžíšova matka nachystá věci tak, aby si faraonova dcera myslela, že je to jako v pohádce. (můžeme dodat: Křesťané věří v Boha a tak sice také poslouchají různé pohádky a vymyšlené příběhy, ale nevěří jim. Křesťané nevěří na duchy, strašidla, mimozemšťany a kouzla. Jediný, kdo může dělat zázračné věci, je Bůh)
-
Mojžíš, kterého měli zabít, tak vyroste u své vlastní maminky. Pamatuje si, kdo jsou jeho rodiče a jeho rodina. Příště se dozvíme, jak ho Bůh poslal vysvobodit Izraelce.
-
Mocného faraona se spoustou vojáků porazily chytrostí a odvahu samé ženy: Porodní báby, Mojžíšova maminka a jeho sedmiletá sestra. A dokonce faraonova vlastní dcera – egyptská princezna. Protože se báli Boha víc než lidí.
Kulisy příběhu
-
faraonovi patřila celá země, dokonce i lidi. Myslel si o sobě, že je Bůh, mysleli si to i Egypťané.
-
Izraelci museli dělat cihly – museli nanosit hlínu, skoro bláto, pak do ní přidali slámu, ale jí stébla držela pohromadě, pak ji nakrájeli na cihly a usušili na slunci. A těžké cihly pak museli nosit daleko na staveniště.
-
Nil je největší řeka v Africe, kolem Nilu roste rákos vyšší než člověk a v Nilu žijí krokodýli. (pokud se na tyhle věci nebudeme dětí ptát)
Motivační otázky
-
Které národy znáte? Kdo jsou naši sousedi? Který národ je nejpočetnější?
-
Co víte o Egyptě? Jak vypadali Egypťané? Jaké velké stavby stojí v Egyptě? Jak to, že dovedli postavit takové velké stavby a kdo je vůbec stavěl?
-
Jak se dělají cihly? Uměli byste dělat cihly? Proč to byla těžká práce?
-
Jaká zvířata žijí v Nilu a vůbec v Egyptě? Proč si vlastní maminka nemohla Mojžíše nechat a egyptská princezna mohla? Jak to, že ho pak maminka mohla vychovávat?
Aktivity
-
děti mohou zkusit vyrábět cihly třeba z plastelíny a udělat jich tolik, aby z nich šlo něco postavit (to by se ale možná víc hodilo až na příště)
-
mohou zkoušet pouštět v lavoru lodičky ze skořápek, která z nich doplave až na místo, kde se koupe egyptská princezna (panenka)
-
nakreslit mohou faraóna, Egypt, Mojžíše, jak plave v košíku, nebo egyptskou princeznu