Otištěno z časopisu Bratrstvo 1/2005
Je libo žalm?
Keřkovský, Jan
	Zpívejte Hospodinu píseň novou, volával
	náš farář na začátku bohoslužeb a pak
	jsme zpívali první píseň: obvykle to byl
	hit tak ze šestnáctého, sedmnáctého
	století. Naše songy mají trochu po sezóně,
	zdálo se mi: možná se tenkrát v hitparádách
	držely na špičce, ale říkat jim
	dneska „píseň nová“, to chce odvahu…
	Dneska už vím, že ta „novost“ není v datu
	výroby, ale v něčem jiném. Ale tehdejší
	smíšené pocity si ještě pamatuju. Taky
	je míváte?
	Na začátek bohoslužeb patří žalm, pravil
	jeden pedagog. Spousta písní vyjadřuje
	nějaký pocit nebo líčí, co bychom měli
	dělat, ale my máme na začátku zpívat
	o Bohu: o tom, co pro nás udělal, co nabízí,
	co žádá. Tak proto žalmy, pravil ten
	pedagog: protože v nich je to skoro tutovka,
	že se neutopí v pocitech a budou
	mluvit o Bohu.
	No jo, ale taky byl jeden sbor, kde jiný pedagog
	dával zpívat jen a pouze žalmy. Asi to
	myslel dobře, ale když umřel, sbor se vrhl na
	módní líbivky a o žalmy ani nezavadil. Když
	jsem tam kázal a chtěl zařadit žalm, varovali
	mě: můžeš, ale budeš si ho zpívat sám.
	Během bohoslužeb mají zaznít písně ze
	všech období dějin hudby, pravil jiný pedagog.
	No ze všech asi ne: neandrtálské
	popěvky asi zpívat nebudeme a tvrdší rock
	se v kostele taky sotva tak hned uchytí.
	Když jsem napsal, že se jeden sbor vrhl
	na módní líbivky, myslel jsem tím líbivky
	z konce 19. století: móda je v církvi trochu
	setrvačná záležitost a pěkné je zpravidla
	to, co se dělo, když jsme byli mladí.
	Však počkejte, až budoucí mládež odsune
	mezi starou veteš to, co vy zpíváte
	rádi…
	Ej nuž tedy, začíná ve zpěvníku jedna sloka:
	autor měl zrovna slabší chvilku. Však
	ji mívají i dnešní autoři. Ale stejně vám
	řeknu – máme ve zpěvnících hotové poklady.
	V těch starých (nelžu!) i v nových
	(taky nelžu!): tedy pokud se drží bible
	a přitom dovedou zpívat o životě. Těm
	starým jsem přicházel na chuť postupně
	a dlouho. Naše nové jsem ocenil, třeba
	když jsme kdysi v Německu na brigádě
	zpívali o nastydlém Eskymákovi nebo
	jásavou gloria viktoria videvidevid bum
	bum (nelžu!).
	Tak zpívejte, co se vám líbí, a střihněte si
	občas i něco, co se líbilo křesťanům v roce
	raz dva. Někdy nic moc, ale někdy perly
	(nelžu). Když je básník prorok a muzikant
	umělec, máte šanci prožít v písničce
	cosi velikého. Asi ne vždycky, ale někdy
	jistě: tak si to nenechte ujít.
Potřebujeme neustálou obnovu
rozhovor s Ladislavem Moravetzem
	V čem se podle tebe liší „duchovní“
	píseň od „světské”?
	Je to především v textu, ve kterém je
	vždy dobře rozpoznatelný adresát, tedy
	komu zpíváme – což je u křesťanských
	písní Hospodin. Co se týká hudebních
	prvků, jako melodie, rytmus, harmonizace,
	způsob doprovodu, úpravy a provedení,
	tak zde nějaké vymezení nebo
	ohraničení duchovní písně vůči světské
	bylo vždy jen relativní, platilo jen v určitou
	dobu. Církevní a světská hudba se
	vždy navzájem ovlivňovaly. Církev se musela
	učit tento fenomén regulovat, neboť
	ne vše, co přicházelo ze světa, bylo pro
	ni přínosné. Tím ale netvrdím, že postoje
	církve vůči hudebnímu vývoji byly vždy
	správné.
	Jak se jako celocírkevní kantor díváš
	na současnou situaci církevního zpěvu
	v ČCE?
	Vedle míst, kde se zpívá celkem dobře,
	existuje řada sborů i kazatelských
	stanic, kde zpěv zkomírá a kde se zpívá
	jen zúžený repertoár písní. Máme málo
	doprovazečů společného zpěvu, z nichž
	většina jsou starší lidé. Máme málo pěveckých
	kroužků (smíšených, dětských,
	mládežnických, seniorských), které by
	pravidelně účinkovaly při bohoslužbách.
	Spoléháme na hudební nadání farářů,
	kteří často musí forsírovat na své hlasivky,
	aby vedli společný zpěv. O tyto věci
	by se mohli starat např. lidé s hudebním
	vzděláním.
	Pracuje se na novém zpěvníku. Jsou
	vůbec potřeba nové písně?
	Myslím, že ano. Každá doba přináší nová
	témata, nové melodie a způsoby doprovodu,
	nové formy písní a jiných liturgických
	zpěvů. Tato inovace by se měla
	promítnout i do církve. Nový zpěvník
	tuto možnost nabízí. Nová píseň by měla
	oslovit, tím myslím, že by neměla být bez
	výrazu a bez hloubky.
	Co bychom my, jako evangelická církev,
	ve sféře duchovní písně potřebovali?
	Především bychom potřebovali oživit
	hodnoty, které jsou spojeny s naší reformační
	tradicí. Někdy se mi zdá, že našemu
	zpěvu chybí větší vnitřní motivace. Musíme
	také pamatovat na pravidelné cvičení
	nových písní při bohoslužbách, neboť zde
	se shromažďuje celý sbor, celé pěvecké
	těleso.. Církevní zpěv vyžaduje neustálou
	obnovu, mělo by se o něj permanentně
	pečovat, čistit ho od různých nánosů, aby
	nedocházelo k vytváření špatného „podhoubí“,
	které může pak vést k různým
	„diagnózám“ společného zpěvu.
	Pak bychom mohli využít i jiné liturgické
	zpěvy než jsou písně, např. zpívané aklamace,
	krátké tématické refrény, antifony
	ke čtení z Písma, psalmodie.
	Můžeme se někde poučit?
	Ano. Novým pěveckým a liturgickým
	praktikám se můžeme přiučit v blízké
	i v široké ekumeně. Ta je pro naši církevní
	hudbu spolehlivějším inspiračním zdrojem
	než světská kultura.
	Mohou podle tebe hrát roli bohoslužebné
	hudby písničky doprovázené na
	kytaru?
	Určitě ano, i když kytara má omezené
	doprovodné možnosti oproti varhanám
	nebo klavíru. Je sice vhodnější pro tzv.
	moderní rytmické písně, ale pokud ve
	sboru není varhaníků, může být pro shromáždění
	dobrou harmonickou oporou.
	Jaké období církevní hudby máš nejradši?
	Jako církevní hudebník jsem fascinován
	bohatstvím církevní hudby, a to proto,
	že přináší mnohostranné vyjádření víry
	křesťanů z různých dob a míst. Každé
	období, každý autor hudby a textu klade
	důraz na něco jiného. Každá epocha má
	svou osobitou zvukovou i výrazovou krásu,
	která vynikne právě v té pestrosti. To
	se mi na církevní hudbě nejvíce líbí.
	Je ti v našich kostelech něco protivné?
	Ano, že se evangelíci někdy neumí před
	bohoslužbami ztišit a pak naše bohoslužby
	začínají hlukem, který mi připomíná
	hluk z nádražní haly. Do hluku se
	blbě hraje úvodní preludium… A navíc to
	pro nás není ta nejlepší vizitka.
	Co se dá v konkrétních našich sborech
	udělat pro zkvalitnění bohoslužebné
	hudby?
	Hledat lidi, kteří by se mohli pro tuto
	sborovou činnost angažovat, motivovat
	je, posílat je na různé kurzy a vzdělávání,
	která naše církev nebo jiné církve nabízí.
	A pak nezapomínat jim alespoň symbolicky
	projevovat vděčnost. •
Pohled účastníka
	Některé písničky přímo svádějí k spánku, zvláště pokud pan farář oznámí: „Budeme
	zpívat píseň 198, od sloky 1 do 8 a od 10 do 19.“ Těch je naštěstí menšina, jiné
	písně přímo evokují k tanci, vedou k zamyšlení nad biblickým textem, dodávají
	odvahu, další můžou navodit smutek, radost, zlost… Píseň je pro mne víc než jen
	text přednesený v různé hlasové výšce a délce, je jaksi „kontrastnější“, má větší
	„rozměry“ – ač se to tak nestává, můžete dát veselým slovům temnou, smutnou
	melodii a naopak. V tom vidím sílu písniček, ve spojení textu s hudbou, dobrý text
	s dobrou hudbou můžou tvořit výbornou písničku, nevnímám jen to slovní sdělení,
	ale píseň jako celek – tedy melodii, rytmus, rychlost, hloubku či výšku tónů a samozřejmě
	pocity z textu. Někdy mi písnička dá více než kázání, nebo díky ní pochopím
	jeho smysl, či mi doplní mezeru, kterou kázání zanechalo. Jindy je písnička
	jako modlitba, nacházím v ní odpuštění, milost, novou víru. Ne vždy mi dá odpověď,
	někdy se právě táže, dává otázky a já pak musím hledat, přemýšlet. A pak,
	píseň si zapamatuji snadněji než slova Bible a tak se stane, že v nějaké bezradné
	situaci mi naskočí slova písničky, jejíž text dodá nápad jak a co dál.
	Vojta Máca, pravidelný návštěvník bohoslužeb
anketa
	Někdy modlitbou, vyznáním, útěchou, otázkou. Jindy vyjádřením pocitu nebo odkaz
	předků. Někdy také jen příjemné zpestřování bohoslužeb. — Betty, 17 let,
	Hlinsko Píseň je pro mě rozmluvou s Bohem a především chválou.
	— Katka, 24 let,Olomouc Jedním z mála míst, kdy se můžu zapojit.
	Modlitba. Chvíle utrpení pro hudební sluch. Čas, kdy můžu vyjádřit radost víc
	než pouhými slovy. — Marie, 22 let, Nový Bydžov Píseň je pro mě
	společné zpívání modliteb Bohu. Je to aktivní spoluúčast na bohoslužbách. Bez
	zpěvu bych si už asi bohoslužby nedovedla představit. — Miriam, 15 let, Olomouc
	Nudou, bezmyšlenkovitostí, utrpením, estetickým zážitkem,
	modlitbou, radostí, mystickým zážitkem. Chvíle pro přemýšlení, –
	spojení s těmi, kteří zpívají se mnou i s těmi před námi – pěkné, povzbuzující, nesrozumitelné
	texty (i melodie) – zazpívám si. — anonym Jakási modlitba
	vyjadřující vztah k Bohu – buď jako chvála, prosba či dík. Někdy je mi píseň
	povzbuzením v těžkých chvílích. — František, 18 let, Polička

