Blaze milosrdným

Autor

Kitta, Michal

Otištěno z časopisu Bratrstvo 5/2003

Michal Kitta 

Blaze milosrdným, neboť oni dojdou milosrdenství. (Mt 5,7)

 

Milosrdenství... Honem, napište asociace, které vás napadají! Ukažte, co máte na papíře? Milosrdný Samaritán? Sestry milosrdné? Dobře. Matka Tereza? Hm. Vývařovny Armády spásy? Jistě, ale nenapadá vás nic dalšího? Tam vzadu, Pepíček: Rána z milosti? Výborně. I to sem patří!

     Mnoho lidí vyřadilo milosrdenství ze svého slovníku, protože v nich vyvolává pouze sentimentální asociace. Jako by bylo záležitostí spolku bohatých vdov s odrostlými dětmi a bezkrevných světců, které z jedné poloviny už pozřel tygr a oni druhou polovinou ještě z tlamy rozdávají almužny.

     Bezesporu milosrdenství a srdce z masa, nikoli z kamene, patří dohromady. Ježíš zůstává nedostižným a přesto stále motivujícím vzorem, který musíme a toužíme napodobovat do konce života - položit život za přátele, rozlámat všechen svůj chléb zástupům, činit dobro, pomáhat, léčit atd. Bůh i člověk je milosrdný, když se slituje a odpustí třeba sedmdesátsedmkrát.

     Ale milosrdenství může být i jiné. Viděl jsem kdysi v dobrodružném filmu, jak jezdec zastřelil svého vlastního koně, když se vážně zranil pádem. Rána z milosti. Žasl jsem! Jakápak milost? Zabít milované zvíře? Udělal to právě proto, že jej měl rád a vzal na sebe, co nechtěl, aby udělali vlci. Zvláštní případ lásky. Milosrdenství zcela prosté sentimentality. Milosrdenství, při kterém se ocitnu v roli potřísněného násilím, krví, mečem. Podobné úvahy se točí například kolem eutanazie.

     Milosrdenství znamená jednat ve prospěch příštího dobra. Proto podle knihy Přísloví je milosrdné vzít hůl a nařezat pošetilému synovi, aby se polepšil a vyrostl z něj slušný člověk.

     Nebylo by nanejvýš milosrdné zavřít Kim-Čong-Ila do vězení, aby v Severní Koreji nemusely umřít hladomorem další dva milióny lidí?

     Vlastně jsem chtěl ilustrovat, že milosrdenství nemusí být sladké, poetické a vůbec ne kýčovité. Milosrdní agenti taj-ných služeb ale v lidových představách do panteonu (chrámu všech bohů - pozn.red.) světců nepatří. Inu, co není možné u lidí, je možné u Boha.

     Kdo je milosrdný, dočká se milosrdenství, i kdyby to nemělo být na tomhle světě.

Délka programu
Cílová skupina
Pro kolik lidí

Rok vzniku

Biblický odkaz (kat)