Josef ve vězení, pekař a číšník
Původ materiálu
Pořadí v lekci
Genesis 40
Poznámky pro učitelku
-
Číšník a pekař nejsou obyčejní řemeslníci, jsou „nejvyšší“, tedy vedoucí jeho sklepů a pekárny. Číšník a pekař zodpovídal za to, že jídlo není otrávené – tato funkce se tedy svěřovala těm nejdůvěryhodnějším a nejbližším služebníkům faraona. Funkce faraonova číšníka a pekaře byla především politická funkce – jako náměstek mnistra dnes.
-
V domě velitele tělesné stráže – je to dům Potífarův! Z příběhu (asi záměrně není jasné), zda velitel pevnosti není sám Potífar; v tom případě by měl Josef přízeň u něho samého, značilo by to, že obviněním své ženy sám příliš nevěřil.
-
Každopádně Potífar Josefa opět pustí do svého domu, aby posluhoval těm dvěma dvořanům. Josef se s nimi baví poměrně důvěrně: „Proč jste dnes tak zamlklí?“ K jeho požehnání od Boha patří to, že dovede mile jednat s lidmi.
-
Vykládat sny je věc Boží – jednu událost popíše každý jinak. Vybíráme si, co chceme vidět a co ne, ba co víc, nemůžeme nikdy věc vidět ze všech stran. Sny nám nabízejí alternativní pohledy na to, co se stalo i na to, co se stát může. V tom jsou sny vzdáleně podobné Božímu vnímání skutečnosti – Bůh vidí vše zcela pravdivě, po všech stránkách. Jako nemůžeme úplně pochopit své sny, tak nemůžeme nikdy realitu pochopit tak, jak ji chápe Bůh.
-
V případě faraonových služebníků však jde o „sen volající po výkladu“, není to obyčejný sen, ale ti dva cítí, že je nějak speciální. Svým způsobem asi oba tuší, co ten sen znamená – je v něm přítomna jejich bývalá hodnost i faraon. Jeden znovu podává faraonovi číši, druhému vlastně ptáci ozobávají hlavu. Ratolesti i koše jsou tam třikrát – v orientě se vždy věc vyřeší „po třech dnech“ (Kristus vstal třetí den). Oba asi vědí, jaká je jejich budoucnost, ale nechtějí tomu věřit nebo si to přiznat. Josefův dar je v tom, že je nazaujatý a dovede říci pravdu naplno. Příjemnou i nepříjemnou. Všimněme si, že pekař chce výklad, když vidí, „že Josef dobře vykládá“. Chce asi výklad, protože chce slyšet něco příjemného.
-
Vyprávění obsahuje drsný vtip: Oba jsou povýšeni. Jeden do funkce, druhý je výš, protože vysí na šibenici. Totéž není vždy totéž.
-
Číšník zapomněl. Běžná skutečnost, že lidé jsou nám dobří, jen když je na něco potřebujeme. Písmo nám toto chování ukazuje z pohledu oběti: Číšník je jediný, kdo může Josefovi pomoci, Josef ve vězení k němu upíná naději, ale číšník nedělá nic. Tady vidíme, jaké to je.
Kulisy vyprávění
-
Číšník a pekař: Faraon měl sice velkou moc a mohl mít všechny lahůdky a všechno, po čem toužil. Ale na jeho místě by chtěl být každý a tak se ho každou chvíli pokoušel někdo zabít. A tak důležitější než všechny lahůdky pro něj byli spolehliví služebníci, vlastně svým způsobem přátelé. Přátelství je vždy důležitější, než co můžeme mít, protože jen když jsme v bezpečí, můžeme si věcí užít.
-
Pokrmy pro faraona v košíku: Egypt byl bohatý na obilí, více, než jiné země. Egypťané proto byli výborní pekaři. V tom košíku jsou ty nejlepší koláčky, buchty, dorty atd. Vůbec se v té době dělalo hodně sladkého pečiva. Z bible známe např. medové nebo rozinkové koláče, které všichni hrozně chtěli.
-
Číšník vymačkává šťávů z hroznů: V těch karjinách byla nouze o čistou vodu, často se tedy místo vody pilo víno, které bylo zaručeně bez bacilů, nebo, jako v tom snu, ovocné, nejčastěji vinné šťávy. Různé nápoje z révy v té dbě vlastně měli často místo vody.
Návrh výkladu
-
Potífar se asi trochu styděl, co Jesefovi provedl a své ženě moc nevěřil. Proto dal Josefovi ve vězení tu nejlepší práci – věřil mu, že ji zvládne.
-
Čísník a pekař ručili za to, aby faraona nikdo neotrávil – musel na ně být úplný spoleh a proto i malá nespolehlivost vyvolala faraonův hněv.
-
Ve snech je všechno jinak, než jak to vidíme ve dne. Je to pro nás divné, ale pro Pána Boha není divné nic.
-
Číšník zapomněl na Josefa: Máme si dát pozor, abychom nebyli jako on, abychom se s lidmi nepřátelili jen tehdy, když od nich něco potřebujeme.