Otištěno z časopisu Bratrstvo 10/2006
Co je moc, to je moc
	Co je moc? Pojem moc vyjadřuje, že člověk
	něco může. Mohu se pohybovat, vnímat,
	mohu přemýšlet a rozhodovat se – to
	všechno je určitá moc. Človíček si tuto moc
	osvojuje po kouscích, od začátku života, až
	dojde k přesvědčení, že sám sebe už v moci
	má a teď je čas rozšířit tuto moc i dál.
	Začne ničením hraček a báboviček z písku
	a časem pokročí k tomu, že se zkouší zmocnit
	druhých lidí.
	Moc se prokazuje tím, že někoho přemohu.
	A čím víc jich zmermomocním, tím jsem
	mocnější. Když přeperu všechny, budu
	náčelníkem – tak dlouho, dokud někdo
	nepřepere mě.
	Že je to brutální a intelektuálně chudé? Že
	to patří do pravěku? A pustili jste si poslední
	dobou zprávy v televizi? V čem jsou
	zásadně jiné? Není právě tohle základní
	vzorec boje o moc? Není slovo moc v lidském
	slovníku osudově spjato s násilím?
	Moc však je pojem mnohotvarý. Jak mnoho
	různých věcí člověk může, tolik různých
	podob moci existuje. Když jako křesťané
	vyznáváme víru ve všemohoucího, tedy
	všemocného Boha, uvědomujeme si, co
	to znamená? Je „všemocný“ označení pro
	souhrn všech možností a stránek moci, jak
	je známe z lidských dějin? Nebo mluvíme-
	-li o moci na zemi, jde o něco jiného, než
	mluvíme-li o moci Boží?
	Má pravdu Petr Chelčický, že světská moc je
	z principu zlá, původem od Zlého – a k Boží
	moci je protikladná? Jako moc padlého
	stvoření je ovšem menší, omezená a Boží
	mocí je přemáhána a bude přemožena. Pro
	křesťany z toho plyne, že se moci v politickém
	smyslu musí vyhýbat – je to sice menší
	zlo než úplný chaos a zvůle, ale zlo. Moc
	ovládat druhé – a to je smyslem politické
	moci – je nutně zlá. Člověk má druhému
	člověku v lásce sloužit, ne ho ovládat.
	Chelčický stojí za pozornost, ale neprosadil
	se. V hlavním proudu evangelického
	křesťanství převládl názor, že moc sama
	o sobě není ani dobrá, ani zlá. Je to prostě
	nástroj, se kterým se dá dobře nebo špatně
	zacházet. A brzy se rozvinula debata
	o tom, jak a k čemu se má moc užívat. Kdy
	je potřeba a snad dokonce dobře lidi nutit?
	K čemu se smí užívat nátlak, násilí? A jak
	dalece je to nebezpečné? Při užití dost
	velké převahy moci (asi jako má rodič
	proti předškolnímu dítěti) se dá prosadit
	prakticky všechno a rychle. Nevede to však
	nutně ke zneužití tohoto nástroje? Nemá
	každý, kdo moci užívá, sklon užívat ji nadměrně,
	zbytečně a tudíž škodlivě?
	Tím jsme zpátky u otázky, co je moc za
	nástroj. Jsou nástroje relativně neškodné
	(kancelářská guma) a relativně velmi nebezpečné
	(automobil). Nevzpomínám si,
	že bych kdy slyšel o vážném zranění tím
	prvním. To druhé zabíjí na našich silnicích
	desítky lidí každý měsíc. Zdá se, že moc
	je spíš tím druhým typem nástroje. Dá se
	jí zneužít vědomě a zlovolně, ale také se
	snadno vymkne z rukou a škodí, i když to
	nebylo původním záměrem. Nenápadně
	a pozvolna má sklon se zmocnit svého
	nositele a směrovat jeho vůli k něčemu, co
	vlastně neměl v plánu. Připomíná to jistý
	bájný prsten, v poslední době mediálně
	velmi slavný. A v politice se obdobné konstatování
	připisuje lordu Actonovi: každá
	moc korumpuje a absolutní moc korumpuje
	absolutně.
	Současné příběhy korupce moci u nás jsou
	sice většinou k smíchu – ale jen, vidíme-li
	je zdálky. Zblízka je vidět spousta menších
	i větších zranění a teče i krev. I zábavná
	pyrotechnika je nebezpečná a dáte-li ji do rukou kdekomu, stane se neštěstí.
	Zacházení s politickou mocí vyžaduje
	dobré školení, pevná pravidla a přísnou
	kontrolu, aby ubližovalo co nejméně.
	Řekli jsme však, že podob moci je mnoho.
	Tvrzení, že každá moc korumpuje, platí
	o moci politické. To, že mám moc obléct se
	a dojít si ráno pro rohlíky, přece korupční
	není. To přece není žádná moc, řeknete
	– ale co by za ni dali všichni, kdo vstát
	a chodit nemůžou. A je-li v mé moci, abych
	jim pro ty rohlíky došel, vlastně tím užívám
	svou moc ke službě druhým.
	Václav Havel upozornil ve své slavné stati
	Moc bezmocných na to, že protiklad moci
	a bezmoci je relativní, vycházející z určitého
	úhlu pohledu. Mohu být bezmocný
	z hlediska politických rozhodnutí, ale
	pořád je v mé moci to schvalovat nebo
	odmítat. Mohu přistoupit na určité pojetí
	moci, nechat si ho vnutit, nebo také ne.
	Ten, kdo má v rukou zákonodárství, soudy,
	vládu a média, může samozřejmě velmi intenzivně
	šířit svůj pohled na to, co je moc
	a bezmoc, kdo je mocný a důležitý a kdo
	ne (proto je tak důležité, aby se tyto typy
	moci nesoustředily do jedněch rukou).
	U nás dnes vládne spíš vulgární pojetí
	moci – vyhrává silnější a bezohlednější.
	To však přijmout nesmíme, obzvlášť jako
	křesťané ne. Evangelium říká: nebojte se
	těch, kdo hubí tělo. Nebojte se moci, která
	přihlouple věří, že pravdu má ten, kdo
	ostatní přepere. Její tragika je v tom, že
	se jí daří ničit a kazit, ale nedokáže napravovat
	a léčit, pročež škodí všem a směřuje
	k vlastní záhubě.
	Posláním moci má být sloužit a pomáhat.
	To je její vlastní určení, tady se mají uplatnit
	lidské možnosti a schopnosti. Mám-li
	něco sil (případně prostředků), mám moc
	pomáhat. Tak či onak, každý, i zdánlivě
	bezmocný člověk se může snažit použít
	všechno, co je v jeho či její moci, k prospěchu
	a užitku těch, kdo potřebují pomoc.
	A toho zřejmě nikdy nebude moc.
	Halama, Jindřich
Stát mi dal moc
	„Povstaňte a poslyšte rozsudek jménem republiky“.
	Známá fráze. Soudce si nestoupá
	a neříká - „povstaňte a poslyšte můj rozsudek“.
	Hovoří jménem státu, který mu dal
	moc takto vystupovat a rozhodovat. A já
	doplňuji – nejen stát...
	Mít moc, pravomoc rozhodovat o lidských
	osudech, vztazích, majetku, lidské budoucnosti,
	svobodě či nesvobodě, vině
	či nevině, znamená mít zároveň velkou
	zodpovědnost. V případě vyšších soudních
	instancí se pak navíc často jedná o rozhodnutí
	konečné.
	Já osobně si pro sebe nedokážu představit,
	že bych byla při svém rozhodování
	soudce tou skutečnou „konečnou instancí“
	a nebyla „jištěna shora“. Jistě tušíte,
	že nemám v daném případě na mysli ani
	soudy vyšších stupňů, ani Ministerstvo
	spravedlnosti ČR.
	Je to dle mého názoru víra v Boha a Bůh
	sám, který dává člověku limity dobra a zla,
	odpovědnosti a nezodpovědnosti, pravdy
	a lži, soucitu či tvrdého výchovného přístupu,
	milosrdenství či odsudku; pro správné
	vidění sebe sama i těch ostatních. V Něm se
	můžeme zhlížet jako v zrcadle.
	Pozemské soudy nikdy nebudou dokonale
	spravedlivé. Už proto, že je vykonávají jen
	lidé, jejichž možnosti dobrat se pravdy jsou
	omezené a kteří se sami potýkají s hledáním
	těch správných hranic. To však neznamená,
	že se o to nemají snažit nestranně,
	při zachování těch správných a jasně daných
	pravidel hry tak, aby možnosti všech
	zúčastněných byly rovné.
	Toto vše je ale pouhou předehrou k soudu
	konečnému a dokonalému. Ale v tomto
	procesu už já naštěstí rozhodovat nebudu...
Valentová, Klára (soudkyně)
Víra a moc
	„My naštěstí nejsme nic / popíjíme kozlíka
	/ Až nás bude rovných sto / umoříme
	oslíka…“ napsal můj přítel Štěpán Hájek
	v Deníčku lidových moudrostí z roku 1986.
	Slyším z toho ironii nad iluzí bezmoci,
	kterou se rádi tehdy i dnes utěšujeme
	i omlouváme. Moc máme a nejen když se
	vyšplháme nahoru nebo získáme pozici.
	„Komu odpustíte hříchy, tomu jsou odpuštěny,
	komu je neodpustíte, tomu odpuštěny
	nejsou“ připomíná Ježíš svým učedníkům
	jejich moc. Moci se nevyhneme. Ani
	nečinnost nás jí nezbaví. Je také projevem
	moci a může být stejně vražedná jako užití
	hrubé síly. Asi jen ten, kdo si to uvědomí,
	může s ní začít nakládat odpovědně.
	Víra – vztah k Bohu – r iziko s mocí spojené
	automat icky neumenší. Naopak.
	Spíš je umocňuje. Kdo vyslyšel pozvání
	k životu s Bohem, rázem se ocitl v pokušení.
	Boží autor ita může dodat slovům
	nevšední váhy, ve svatém c íli l ze v idět
	oprávnění k ledasčemu. Pokaždé, když
	zmíníme Boha, r iskujeme zneužit í moci.
	Bible, která nám nastavuje zrcadlo,
	odhaluje, že se ty největší hrůzy dějí ve
	jménu Božím a ve svatém nadšení. Ježíš
	proto radí, mluvte tak, aby bylo vždycky
	patrno, že mluvíte sami za sebe a že
	jste jenom lidé. Co je nad to, je od zlého.
	A pamatujte př i tom, že jsou důležitější
	věci než prosadit i ten nejbohulibější cíl.
	Vaše odpovědnost sahá dál.
	Právě to napětí, které se moci nevyhýbá
	a přitom si ji neposvěcuje, nás sice zbavuje
	jistoty čistého svědomí, ale udržuje
	je živé. A snad právě o to ve vztahu k moci
	jde.
Šorm, Zdeněk

