Blahoslavenství, Úspěch

Autor

Pešout, Lukáš

Otištěno z časopisu Bratrstvo 2/2008

 

Blahoslavenství

Pomůcky:

– pracovní list s textem blahoslavenství

(vyrobíte následovně: vytiskněte na

papír formátu A4 text z Mt 5, 3-11 tak,

aby byl pouze v levé půlce papíru, pravá

půlka bude prázdná)

– 1 list papíru A3

– fix/pero pro každého účastníka, svíčka,

Bible

Postup:

– rozdejte účastníkům pracovní listy

1. ÚVOD:

Po křtu a pobytu na poušti, poté co se

Ježíš obklopil věrnými druhy, potuloval

se po Galileji, rozmlouval s lidmi a stával

se v očích mnoha stále zajímavější.

Mnoho lidí jej následovalo. A on cítil,

že má něco vyřídit, něco zvěstovat. Na

jednom happeningu na nejmenovaném

kopci pak náhle promluvil. A jeho první

slova (první slova Kristova učení, první

slova Boží zvěsti) zněla nějak

takto: z pracovního listu přečtěte (nebo

vybídněte někoho, aby přečetl) Ježíšova

blahoslavenství. (Tip: můžete číst všichni

společně).

2. PRÁCE S TEXTEM:

(tip: pracujte ve dvojicích nad jedním

pracovním listem)

a) Přečtěte následující podněty a otázky.

Překvapivá slova na začátek, že? Poněkud

nesrozumitelná, dají se pochopit

různě. Co tím chce Ježíš vlastně říci?

Někdo se má cítit blaze, vnitřně spokojeně,

happy. Neboť TI NĚKDO budou

Bohem odměněni...

b) Zadejte účastníkům následující

úkol: Zkuste nyní do prázdného sloupce

vpravo napsat svůj seznam devíti

jedinců, kteří by podle vás byli odměněni

dnes. Nikoli konkrétních 9 lidí a jejich

jmen; spíše 9 profesí, charakterů, životních

postojů či příběhů, zkrátka devět

charakteristik, které budou podle vás

Bohem odměněny

c) Mezitím co účastníci vyplňují svůj

pracovní list, rozložte doprostřed místa,

kde sedíte, list papíru A3

d) Každý přečtěte svých 9 jedinců, kteří

by měli být odměněni. Všichni se zkuste

shodnout, vybrat ze svých blahoslavených

pět takových, na kterých se

dohodnete všichni. Napište je fixem na

velký papír uprostřed vás.

e) Nyní udělejte fixem čáry mezi

6. a 7. veršem a mezi 10. a 11. veršem

v biblickém textu v levém sloupci.

Vysvětlete, proč jste text takhle rozdělili:

Ježíšova blahoslavenství tak rozdělíte

na tři části, které značí jejich trojí

charakter. V poslední části (verš 11)

blahoslaví Kristus své přímé následovníky,

učedníky, křesťany, církev. V druhé

části (verš 7 až 10) jsou Ježíšem blahoslaveni

ti, kteří se nějakým způsobem

snaží naplňovat ideu Božího království,

žít podle určitých pravidel, žít správný

život. V první části (verš 3 až 6) zvěstuje

však Ježíš ještě něco jiného. Odměny

se tu dostává bez zásluh. Ježíš tu chce

především potěšit, zvěstovat naději

bez podmínek konkrétního chování;

naději pro všechny, kteří si nedělají velké

naděje. V celém biblickém textu jsou

tak blahoslaveni jednak křesťané, jednak

lidé čistého srdce, jimž je cizí každá

zákeřnost. V první části jsou však

těšeni i ti, kdo nemají vůbec nic; jsou

prostě jen chudí, v duchu ztratili smysl

života, ztichli, neboť je nikdo neposlouchá.

Třetí část blahoslavenství by

se dala shrnout pod pojem VÍRA, druhá

pod pojem SPRAVEDLNOST, první pod

pojem NEZASLOUŽENÁ MILOST.

f) Po tomto výkladu a rozdělení ať se

každý (ve dvojicích, ve skupinách)

podobně zamyslí nad svými vlastními

blahoslavenstvími. K jednotlivým

si napište, ke kterému významovému

typu biblických blahoslavenství se

spíše kloní (VÍRA, SPRAVEDLNOST,

NEZASLOUŽENOST). Máte zastoupeny

všechny tři představené typy? Který

typ převažuje? O čem to vypovídá?

(Nesouvisí to nějak s lidským a Božím

vnímáním spravedlnosti? V čem se liší

důrazy?)

g) Stejně se zamyslete a rozdělte pět

společných blahoslavenství, na kterých

jste se shodli. Jaký typ, jaké kritérium

zvítězilo v rámci demokratického

hlediska?

3. ZÁVĚR:

Přečtěte následující shrnutí:

Mojžíš kdysi vystoupil na kopec, aby

odtud zvěstoval určité směrovky, podmínky

k novému životu, tzv. desatero.

Také Ježíš vystoupil na kopec, aby zvěstoval

pozvání k novému životu. S láskyplným

pohledem nás chce potěšit; zvěstuje

tak pozvání bez podmínek, zvěst

milosti, zkrátka evangelium. Dobrou

zprávu pro všechny.

4. ZTIŠENÍ:

Zhasne se. Zapálí se svíčka, která se

položí na střed papíru s pěti společnými

blahoslavenstvími uprostřed všech. Čte

se Mt 5, 14-16. Může následovat modlitba.

Pešout Lukáš

 

Úspěch

V roce 1924 vycházely v Bratrstvu přílohy

pro práci s mládeží (Příloha biblických

studií ve sdruženích Č.B.M.E.).

Jednalo se o připravené programy, které

mohli využít laici – mládežníci. Autorům

šlo o to, aby se „všemožně podporovalo

prosté, upřímné, samostatné

vyjadřování členů“ a „aby se průměrnému

členu ve sdružení umožnil jeho

vlastní názor a náboženský projev.“ (V.

Vavřina).

Proto si můžete nyní vyzkoušet, jak

tenkrát smýšleli o světě! Nebraňte se

aktualizaci!... Nezalekněte se oslovení

- při vedení programu budete prostě

„vůdcem“:).

Úspěch

M 8, 1-18

Příloha 1 k Bratrstvu 1924/1

Úvodní slovo pro vůdce: Nejprve si

musíme uvědomit, co úspěch je. Mnozí

měří úspěch dle množství získaného

bohatství. V očích Pána Ježíše však

bohatí lidé byli velmi často obrazem

neúspěchu. Dle jeho názoru úspěch

byl a je pojmem duchovním a ne materielním:

jinými slovy: Ten může mluvit

o úspěchu, kdo vystihl, jaké úmysle s ním má Bůh – a který se dle této

jemu zjevené vůle Boží též řídí. V tomto

ohledu byl Pán Ježíš krásným příkladem.

On byl tím, čím ho Bůh chtěl míti.

I.

Ilustrace: Nakresli na tabuli žebřík. Na

něj napiš slovo „Úspěch“. Zdůrazni,

že k úspěchu nutno se propracovat –

pomalu, od stupně k stupni výše, až se

dostaneme na výši, kterou nazýváme

úspěchem.

Vyzvi členy, aby jmenovali některé

vlastnosti, které vedou k úspěchu. Tak,

jak jsou jmenovány, piš je na šprysle

žebříku, hotov jsa o každé jmenované

vlastnosti několik slov říci. (Poctivost,

pravdomluvnost, služba, pilnost,

zdraví, vděčnost, dochvilnost, ochota,

vzdělání, věrnost, víra, náboženství

atd.)

II.

Přines do schůze obyčejný balon, který

děti nafoukávají a který při ucházení

vzduchu do něj vtlačeného vydává

ostrý, pronikavý ton. Než začneš mluvit,

nafoukni ho před členy. Upozorni

na rozdíl objemu před a po nafouknutí.

Mnozí myslí, že velikost je úspěch.

– Řekněme, že chudý člověk si svou

vychytralostí dopomohl k velkému jmění.

(Mnozí nabudou bohatství často

podvody anebo nepoctivým, bezohledným

jednáním). Lidé za nedlouho mluví

o velkém úspěchu takového člověka.

Za krátko mu bohatství přineslo moc

a slávu v očích lidských. – Bůh ale vidí

hlouběji nežli člověk: Lesk bohatství

nezaslepí Boha: On vidí sice, že člověk

ten získal značné jmění – ale jestliže

toto jmění ho nepozvedlo také mravně

i duchovně – Bůh vidí, že jeho duše

je právě tak prázdná jako ten zdánlivě

veliký balon.

Nyní balon propíchni: V okamžiku

splaskne a stává se nepotřebným, bezúčelným.

To samé se stane s člověkem,

jenž následkem velkého úspěchu

zpyšněl a stal se domýšlivým. Ten,

kdo shromažďuje jen pro své tělo, ale

zapomíná na svou duši, ten je v očích

Božích bláznem (Lk 12, 15-21). Zdánlivá

jeho hodnota splaskne právě tak

před zpytujícím okem Božím, jako

praskl tento nafouklý balon před hrotem

špendlíku.

Úspěch je pojem duchovní a duševní.

Ten může v pravdě mluviti o úspěchu,

kdo získal na vlídnosti, v lásce, víře

a podobných vlasnostech, které apoštol

Pavel jmenu je „Ovoce Ducha“ (Gal.

5, 22). Bez těchto vlastností, byť bychom

i získali celý svět a slávu svých

spoluobčanů, nebudeme ničím jiným

nežli takovými nafouknutými balony,

které sice svým objeme se zdají být

velkými – ale v kterých přece není nic.

Otázky k rozhovoru:

1) Co nazýváme úspěchem v životě?

2) Co je nepravý, nebo zdánlivý

úspěch?

3) Může nezdar a neúspěch člověku

někdy být prospěšným?

4) V jakém smyslu pomohl neúspěch

marnotratnému synu?

5) Kdy můžeme mluvit o úspěchu,

i když jsme se zdánlivě setkali s neúspěchem?

6) Proč nelze měřit úspěch člověka vždy

dle jeho nahromaděného bohatství?

7) V čem spočívá opravdový úspěch

člověka?

8) Může nám vzdělání dopomoci

k úspěchu?

9) Jmenuj některé věci, které člověku

brání v dosažení úspěchu.

10) Může zábava se stát nepřítelem

úspěchu?

J.V.

Délka programu
Cílová skupina
Pro kolik lidí

Rok vzniku

Biblický odkaz (kat)

Přiložený soubor