Podobenství o rozsévači: buď dobrá hlína!
Původ materiálu
dorost FS ČCE Braník
- Dnes to bude o tom, jak být dobrá hlína. Chcete být dobrá hlína? :-)
- Když něco sejeme, potřebujeme to zasít do správné půdy.
- Co by se stalo, pokud bych chtěla pěstovat banány vedle kostela? Nevzešly by, byla by to pro ně špatná půda.
- Přečíst Mt 13,3–9:
3 I mluvil k nim mnoho v podobenstvích: „Vyšel rozsévač rozsívat.
4 Když rozsíval, padla některá zrna podél cesty, a přilétli ptáci a sezobali je.
5 Jiná padla na skalnatou půdu, kde neměla dost země, a hned vzešla, protože nebyla hluboko v zemi.
6 Ale když vyšlo slunce, spálilo je; a protože neměla kořen, uschla.
7 Jiná zas padla mezi trní; trní vzrostlo a udusilo je.
8 A jiná zrna padla do dobré země a dala užitek, některé sto zrn, jiné šedesát a jiné třicet.
9 Kdo má uši, slyš!“
- Tohle podobenství nám může dát návod, jak být dobrou půdou pro Boží slovo. Aby se v nás uchytilo a neskončilo jako banánovník vedle kostela.
- Zrna symbolizují Boží slovo.
- Katecheta postupně kreslí na tabuli jednotlivé situace, nechá děti hádat, co se na obrázku děje (aby si tak zopakovaly přečtený text), a vykládá:
1) Zrna padlá podél cesty
- Pán Ježíš říká, že přijde ten Zlý a sebere zrna – to jsou ti ptáci.
- Můžeme si to vykládat tak, že to jsou informace, co nám proletí jedním uchem tam, druhým ven.
- Jak jste schopní soustředit se na (online) výuku? Nestane se vám někdy, že celou hodinu posloucháte, ale na konci vlastně nic nevíte?
- Mám jednu spolužačku, která si pečlivě píše poznámky. Během toho psaní ale vůbec nevnímá, co píše, a pak se mě ptá na jednoduché věci, které si sama zapsala do sešitu.
- Podobně můžu chodit do kostela nebo na dorost, poslouchat kázání, číst Bibli… a nic z toho nemít.
- Je dobré o tom, co čtu nebo poslouchám, přemýšlet a na konci se zeptat: O čem to bylo? Můžu si z toho něco vzít?
- První poučení: Snažme se na Boží slovo cíleně soustředit.
2) Zrna padlá na skalnatou půdu; rychle vzešla, rychle zašla, protože se nezakořenila
- ten, kdo slyší slovo a hned je s radostí přijímá; ale nezakořenilo v něm a je nestálý: když přijde tíseň nebo pronásledování pro to slovo, hned odpadá
- Někdy se pro něco hrozně nadchneme – znáte ten pocit? Třeba: Ode dneška se budu učit na každý test. A tak se na další test učím dvě hodiny. Na další už jen hodinu. Za týden mě to nadšení pustí a na nějaký test se úplně vykašlu, protože už je to nuda.
- Nebo si vzpomeňte na svoje domácí mazlíčky. Nevím, jestli se v tom poznáte, ale často se stává, že dítě strašně chce třeba pejska. Je z něj nadšené – ale ouha, pak zjistí, že ho musí chodit venčit, a to už ho nebaví, a tak všechno nadšení opadne.
- Tohle se nám může stát i s tím v nás zasetým Božím slovem – rozhodnu se číst Bibli, a tak čtu. Moc se mi to líbí, jenže pak narazím na něco, čemu nerozumím, a tak nad tím nepřemýšlím a vykašlu se na to.
- Co můžete udělat, když nebudete něčemu v Bibli rozumět? (Zeptat se třeba rodičů, faráře nebo nedělkářů...)
- Druhé poučení: Buďme ve víře vytrvalí.
3) Zrna udušená trním
- Už jste někdy viděli zaplevelený záhon? Pleje se to vážně špatně.
- To zaplevelené Boží slovo, to nám může zmizet mezi různými starostmi.
- Jdu do kostela, přemýšlím nad tím, co jsem slyšela, souhlasím s tím a chci se tak chovat – jenže pak jdu do školy a tam na všechno zapomenu.
- Tohle jsou ti „nedělní křesťané“ – v neděli 9:30–10:30 žijí podle Boží vůle, ale pak se tak vůbec nechovají, pak pro všechny starosti s každodenním životem zapomenou na Pána Boha a na to, jak by se vlastně rádi chovali.
- Když půjdu v neděli do kostela a v pondělí se nebudu chovat podle toho, co jsem slyšela, je to celkem k ničemu.
- Třetí poučení: Buďme „celotýdenní“ křesťané. Nezapomeňme kvůli jiným starostem na to, co je pro nás nejdůležitější.
4) Zrna s užitkem, v dobré zemi
- Ta poslední skupina jsou zrna, která padla do dobré země, takže vzklíčila a urodila se z nich další zrna.
- Takový člověk slovo slyší i chápe a přináší úrodu.
- To znamená, že a) naslouchá, zajímá se o Boží slovo; b) přemýšlí nad ním, chce je poznávat; c) řídí se podle něj.
- Takoví máme být i my. To je ta dobrá hlína, kterou se máme stát.
- Kdo si pamatuje poslední přečtený verš? Kdo má uši, slyš.
- Proč to mohl Pán Ježíš říkat? Myslíte, že to tedy neplatí pro někoho, kdo by neměl uši?
- Uši má přece každý. Je to mířeno na každého jednoho z nás.
- Máš uši? Máš. Tak poslouchej a přemýšlej o tom!
- Ostatně proto Pán Ježíš mluví v podobenstvích – jsou to takové hádanky. Neřekne nám to napřímo, ale v hádance, abychom o tom přemýšleli a zajímali se o to.
Shrnutí na závěr: Jak být dobrá hlína pro Boží slovo?
- Když se zaobíráme Pánem Bohem, snažme se soustředit.
- Buďme vytrvalí, aby nás neodradil první problém.
- Nezapomínejme pro jiné starosti na to, co pokládáme za nejdůležitější.
Katechetické cykly
Biblický odkaz (kat)