Dobré šafaření schopnostmi, jměním, službou... Štít víry, stůj pevně... Bůh je jako... Napiš to...

Otištěno z časopisu Bratrstvo 6/2008

Dobré šafaření schopnostmi, jmením, službou

  

Mt. 25, 14—30; I. Pt. 4, 10.

Úvod pro vůdce: Každého dne takřka setkáváme se nebo čteme v novinách o případech nepoctivosti, kde někdo, požívající plné důvěry mnoha lidí této zneužil ku prospěchářství vlastnímu.

Přemýšlejíce o tom, vidíme, že i my jsme ověření držitelé správy mnoha věcí. Nebývají to vždy jen peníze, ale daleko cennější statky nad jmění spravovati musíme: Jsou to naše vztahy k příbuzným, přátelům, druhům, učitelům, zaměstnavatelům, národu i vlasti. Pán nás učí rozeznávati cenu pokladů těchto nám svěřených, a dává nám chápat, že ač mnozí jich nevidí, my jich nesmíme pomíjet v nepovšimnuti!

Proč by kdo z nás chtěl okrádati svého Boha? Vždyť jsme Mu všichni tolik dlužní a nikdy nebudeme moci plně zaplatiti; ale alespoň se snažme nedělati svůj dluh větším, naopak spíše při každé příležitosti usilujme od oddělání dluhu, splácejíce věrně každou částkou svého života.



Pokyny pro proslovy členů:

1. Má-li šafář dělníky ve své správě, musí se též umět postarat nejen o jejich práci, ale i jejich prostředky k živobytí. Musí jim opatřit vše, jak dalece mu to svěřeno bylo. Pán Ježíš podal chleby a rybičky svým učedlníkům, ne aby se sami najedli, ale aby podávali druhým, až by nasyceno bylo 5.000 přítomných. Na učedlnících záleželo vyplnění Ježíšova přání v zázračném nasycení zástupu. Také sv. Pavel věděl, že je zásoben pravdou, která stačí uspokojiti vyhladovělý lid, toužící po pravdě. Buďme tedy správci jako tito, kteří nemohli jinak, než rozděliti s druhými vše, co sami měli.

2. Máme přikázáno milovati druhé a lásku nejlépe vyjadřujeme ochotným dáváním. Bůh sám dokázal nám Svou velkou lásku, že nám dal Syna svého. Jak by nám bylo dnes bez tohoto velikého daru Božího? A v neskonalé Boží moudrosti a milosti je nám všem i těm nejchudším dána možnost sdíleti se aspoň něčím s druhými a tak i v tom přibližovati se Bohu.

3. Když byl Pán Ježíš tázán: „Sluší-li daň dávati císaři?" odpověděl jim: „Dejtež (odevzdejte) tedy co je císařovo císaři." Kde je nárok na splacení požadavku, tam se podivně vyjímá mluvení o dávání. Platiti dluh je něco jiného než dávat dar.

4. Jistě je správné vyložení slůvka hřivny (peněz) i ve smyslu vyšším — co duševní schopnosti, ale to neznamená, že by byl ten neb onen význam důležitějším druhého. Obé jest nám svěřeno ku správě — ne k dosažení cílů našich jenom, ale ku sdílení s druhými.

5. Když přemýšlíme, co je snazším dáti dříve — své vlastnictví či sama sebe, vzpomeňme a povzbuďme se od Macedonských, kteří nejprve odevzdali sami sebe Pánu. Kdo se cele odevzdá Pánu, má jistě pochopení pro pravé, upřímné sdílení, dávání a dovede svobodně užíti všeho Bohem mu svěřeného nejen ku prospěchu svému, ale i druhých kolem a k slávě.

6. Málokdo by dovedl určiti cenu lidského zraku nebo některého údu. A přece, když se odhaduje odškodné pro některou společnost, vystaví se cena. Těžko by se dala odhadnouti rodičům cena dítěte nebo národu cena dobrého občana, ale lidé se o to pokouší, usilujíce zvěděli cenu života v podnicích. My jsme členové božího podniku a jaký je odhad na nás, když uvážíme tu nesmírnou cenu, kterou položil Bůh sám za nás? Zda-li i my můžeme něco poskytnouti svému Pánu v odvetu za Jeho lásku?

7. Služebník s jednou hřivnou si asi zakládal na své poctivosti. On ve hřivně viděl vlastnictví svého pána, neukradl ji, a ještě schoval tak dobře, aby ji ani jiný ukrásti nemohl. Ale zatím právem vyžadoval pán více, — poctivým přičiněním mohl služebník její cenu zvýšiti. Že nevzrostla, mluvila sama o odsouzení toho, komu byla svěřena byla. A totéž pravidlo se týká všech Božích darů vůbec. On mínil, aby v nás vzrůstaly. Jen tak bývá oslaven Bůh u nás, čím více Jeho dary i schopnosti v nás zušlechťujeme a rozmnožujeme.



Otázky k zodpovědění z Bible.

1. Jak mohu odevzdali sám sebe Pánu: Řím. 12, l -2.

2. Jak se mohu cele posvětit: Filip. 3, 7—11.

3. Jak věřící dovedli vzdáli se všeho pro Ježíše: Sk. 4, 37—37.

4. Jak vznešený příklad štědrosti dali Macedonští: II Kor. 8, 1—9.

5. Jaké pravidlo služby dal Pán Ježíš: Mk. 10, 42—45.

6. Jak veliký rozsah služby : Sk. 20, 18-24.



Otázky k rozhovoru.

1. Kterých tělesných schopností jsme pouhými šafáři a komu jsme za ně odpovědni?

2. Kterých duševních darů jsme šafáři a komu odpovědni?

3. Jmenujte některé dary společenské a jak jimi těžiti může a má mladý člověk ve prospěch Božího království?

4. Jmenujte některé význačné vlastnosti dobrého šafáře nebo správce.

5. Jak má mladý křesťan šafařit se svým zdravím — proč?

6. Které vážné pohnutky a ohledy mají rozhodovat u mladého křesťana při volbě povolání?

7. Jsme skutečnými majiteli — či pouze šafáři peněz, které jsme zdědili nebo vydělali? Jsme jimi někomu povinni — či můžeme jich bezohledně užívati jen k svému požitku?

8. Židé odváděli desátky ze svého majetku a svých příjmů na věci svého náboženství. Máme tutéž povinnost my co křesťané — či spíše větší — Proč?

9. Jaká jest odměna dobrého šafaření s poklady, které nám Bohem svěřeny byly?

10.Jak by jinak vypadal život kolem nás, kdyby se každý snažil býti dobrým šafářem darů a pokladů jemu svěřených? Jak by to vypadalo v církvi? V rodině? V obci? Ve státě? A ve světě?

Otištěno z Bratrstva 1924

 

Štít víry

Téma

Co znamená být křesťanem

Biblický text

Efezským 6,10-17; 1. Timoteovi 6,12

Popis

Rozdejte všem papír s obrázkem štítu (nebo lidi

požádejte, aby si nějaký nakreslili). Vysvětlete,

že štít nebyl jen ozdoba nebo součást zbroje,

ale také důležitý komunikační prostředek.

Říkal něco o svém majiteli. Dejte účastníkům

5-10 minut, aby do každého ze čtyř polí nakreslili

jednu věc, která symbolicky vyjádří, co pro

ně znamená víra. Pak je požádejte, aby štíty

pověsili na zeď. Následuje chvilka prohlížení,

potom každý vysvětlí, co a proč namaloval.

Obrázky můžete na zdi nechat celý den.

Variace

Stejnou metodu můžete použít k přemýšlení

o mnoha věcech: modlitba, pokoj, Ježíš,

sbor, atd.

Pomůcky

Papír (A4) se štítem a tužka (fixy jsou lépe

vidět) pro každého, lepící páska nebo špendlíky

k připevnění obrázků na zeď.

 

Stůj pevně

Téma

Víra, být pevný ve víře

Biblický text

1. Korintským 16,13

Popis

Rozdělte účastníky do trojic. Dva krajní stojí

proti sobě, cca 120 cm od sebe, třetí stojí

uprostřed, rovně jako sloup, ruce zkřížené

na hrudi, nohy u sebe, na místě. Oba krajní

také stojí s nohama u sebe (důležité je,

aby v této pozici začali), prostředním pohupují

z jedné strany na druhou (jemně!). Pak

postupně trochu zvětšují rozestup. Po chvíli

se vystřídají, aby si každý vyzkoušel, jaké

je to být ve středu. Buďte opatrní, prostřední

se musí cítit příjemně a bezpečně. Požádejte

o zpětnou vazbu: Co bylo důležité pro člověka

uprostřed?

Co bylo důležité pro lidi na krajích?

Zvěst

Člověk uprostřed se cítí bezpečně, pokud má

důvěru, že nespadne, že ti na kraji budou dost

silní a stabilní, aby ho udrželi. Když se vzdálenost

zvětšila, lidé na kraji se rozkročili –

aby byli stabilnější.

Abychom mohli pomáhat lidem kolem sebe,

musíme být sami silní a stabilní ve své víře.

Jen tak jsme schopni to dělat, aniž ohrožujeme

druhé i sama sebe. – Můžeme pokračovat

diskusí o tom, jak posílit svoji víru.

Pomůcky

Účastníci sami.

 

Bůh je jako...

Téma

Jak vidím Boha

Popis

Požádejte účastníky, aby našli (vevnitř v místnosti

nebo venku) a přinesli něco, co je pro ně

obrazem/symbolem toho, kdo je Bůh. Dejte

jim 5-10 minut. Motivujte je, aby byli co nejoriginálnější

a nejkreativnější. Až je svoláte,

požádejte je, aby ukázali své věci a vysvětlili,

proč si je vybrali. Položte věci na stůl a nechte

je na něm celý den, aby vám připomínaly, kdo

pro vás Bůh je a co pro vás znamená.

Pomůcky

Cokoli, co lidé najdou.

Příklady

Míč: Bůh je pro mne jako míč. Pořád pokračuje.

Vzduch: Přinesl jsem trochu vzduchu. Není

vidět, ale je tu a potřebujeme ho k životu.

Kdyby tu nebyl, zemřeme.

Toaletní papír: Pro mne je Bůh jako toaletní

papír, který nikdy nedojde. Je ho dost na

očištění všech mých vin.

Bible v cizí řeči: Je to něco, o čem vím, že je

to krásné a důležité pro můj život. Jenom se

potřebuji naučit tomu rozumět.

 

Napiš to

Téma

Láska a nenávist

Biblický text

1. Janova 4,7-21

Popis

Připravte dlouhý papír (přibližně 1 x 3 m).

Uprostřed levé poloviny je napsáno slovo

„nenávist“, uprostřed pravé poloviny slovo

„láska“. Kolem papíru položte dostatek fixů.

Požádejte účastníky, aby napsali jakýkoli

komentář nebo poznámku k oběma slovům.

Mohou komentovat slova sama nebo poznámky

druhých. Dejte jim 10-15 minut, ale pokračujte

déle, pokud má psaní stále svou dynamiku.

Pak psaní přerušte a požádejte lidi,

aby celý papír obešli a přečetli si všechny

komentáře a poznámky. Pak je usaďte a přečtěte

biblický text, event. řekněte několik

dalších slov.

Variace

Můžete použít jiné téma a v ybrat si jiná

slova. Lepší je použít dvě protikladná slova,

ale je také možné použít jenom jedno

slovo.

Pomůcky

Dlouhý papír, dostatek fixů.

 

Délka programu
Cílová skupina
Pro kolik lidí

Rok vzniku

Přiložený soubor